Home / Musical scholarship on line / Symposia at the Opéra Comique / The Performance of Opera from the late 19th Century to the early 20th Century: From Libretto to Staging (2011)

Print content of page

The Performance of Opera from the late 19th Century to the early 20th Century: From Libretto to Staging (2011)

Editor(s)

Dratwicki, Alexandre
Terrier, Agnès

Description

Colloque de l'Opéra Comique dirigé par Alexandre Dratwicki et Agnès Terrier. 3 et 4 mars 2011.

logo

In the 20th and 19th centuries, the question of opera performance was often regarded as relating solely to a singer’s vocal and physical relationship with their character. The Romantic period, however, invented the "livret de mise en scène" (staging manual) which was a vital tool for learning about stage performance. Poses, gestures, movements, the grouping of characters ("the tableau") as well as detailed information about scenery, erecting stage sets, lighting and accessories placed the singer within a clearly-defined setting with which he or she had to mesh seamlessly. This conference examined these more general aspects of opera performance as well as the revolutions in staging as a result of modern inventions such as electric lighting.

Publication en cours.

* Interférences du fait pictural avec la scène : le cas emblématique du final d’acte. Pierre Sérié.

* Les décors de Faust à l’Opéra de Paris. Mathias Auclair et Pauline Girard.

* Trois mises en scène du Tribut de Zamora de Gounod. Rémy Campos.

* Arrêts sur images : les lithographies des piano-chant : une source pour connaître le jeu et la mise en scène. Pierre Girot et Charlotte Loriot.

* Albert Carré metteur en scène. Michela Niccolai.

* Jouer Mélisande, du Théâtre de l’Œuvre à l’Opéra-Comique. Stefania Panighini.

* La mise en scène de la création de Cendrillon : voyage à travers « les beaux pays bleus ». Jonathan Parisi.

* Les formes du spectaculaire théâtral à l’aube du XXe siècle. Isabelle Moindrot.

* Persistance de la vieille lanterne magique. La circulation des décors lumineux d’Eugène Frey sur les scènes parisiennes. Stéphane Tralongo.

* Faust de Méliès. Alain Carou.

    Persons - 3
  • DEBUSSY, Claude (1862-1918)
  • GOUNOD, Charles (1818-1893)
  • MASSENET, Jules (1842-1912)
  • Work - 1
  • Faust (Barbier & Carré / Gounod)
  • Studies - 6
  • Auclair, Mathias & Girard, Pauline – Les décors de Faust à l'Opéra de Paris (1869-1908)
  • Girod, Pierre & Loriot, Charlotte – Arrêts sur images : les lithographies des piano-chant, une source pour connaître le jeu et la mise en scène
  • Panighini, Stefania – Jouer Mélisande du Théâtre de l'Œuvre à l'Opéra Comique
  • Parisi, Jonathan – La mise en scène de la création de Cendrillon : voyage à travers « les beaux pays bleus »
  • Sérié, Pierre – Interférences du fait pictural avec la scène : le cas emblématique du final d’acte
  • Tralongo, Stéphane – Persistance de la vieille lanterne magique. La circulation des décors lumineux d’Eugène Frey sur les scènes parisiennes.